-

ahenobarbus : Po przeczytaniu notki reklamacji nie uwzględnia się

Komentarze użytkownika

@Kwadratura Koła (18 maja 2023 09:03)

Dom to jest "pojęcie" astrologiczne. Chodzi o zodiak.

ahenobarbus
18 maja 2023 09:48

@Kwadratura Koła (18 maja 2023 09:03)

Ech te sekrety "kupców". Ostatnio znalazłem mnóstwo rewelacji na temat lubianego przez nas bardzo Fryderyka II Hohenstaufa. Opisał on w swojej książce o sokolnictwie papugę która występuje Indonezji.

https://pursuit.unimelb.edu.au/articles/how-did-a-cockatoo-reach-13th-century-sicily

Tu oczywiście mapa i wyobraźnia autorki kończy się na Indonezji/Jawie mniej więcej. Oczywiście nieprawdopodobne jest patrzac na wyrysowaną mapkę, że biorąc pod uwagę "bliskość" Australii że nikt tam nie docierał.

Zwłaszcza że te papugi występują też w Australii. https://www.natureaustralia.org.au/what-we-do/our-priorities/wildlife/wildlife-stories/cockatoos-of-australia/

 

ahenobarbus
18 maja 2023 09:33

@Kesz flow (16 maja 2023 07:39)

Drzewo to chyba jest wskazanie Axis Mundi.. jakiegoś obszaru przynoszącego  wymierne "owoce" ;)

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Axis_mundi

Co ciekawe często pojawiają się symbole towarzyszące jak swastyki.

 

Po naszych tu rozważaniach myślę że obecnie Axis Mundi to obszar od Bałtyku do Morza Czerwonego z przyległościami. Ale to się pewnie zmienia w czasie...

ahenobarbus
16 maja 2023 17:44

@O rzekach (14 maja 2023 08:39)

Obra.. fantastyczne spływy kajakowe po rzecze i jeziorach. Zawsze zaskakiwala mnie tam "dzikość" niektórych fragmentów. 

ahenobarbus
14 maja 2023 13:24

@Czy można zarobić na handlu paciorkami? (10 maja 2023 20:20)

No to by wyjaśniało czy "radanici" jeszcze istnieją. Nie ma przemytu bez łapówek i zorganizowanej grupy

ahenobarbus
11 maja 2023 11:07

@Czy można zarobić na handlu paciorkami? (10 maja 2023 20:20)

Dzięki! Podstawowe pytanie brzmi czy ten cytat o paciorkach sprzedawanych dopiero od XVI na Bliski Wschód to nie jest przypadkiem ujawnienie "odwiecznej" praktyki? Radanici wiecznie żywi...

Ponoć w XV w. bursztyn nie był aż obecny na rynkach muzułmańskich - czyżby wzrost potęgi Polski przeszkadzał?

ahenobarbus
11 maja 2023 11:01


@Czy można zarobić na handlu paciorkami? (10 maja 2023 20:20)

Myślę, że albo Gdańsk albo osada która istniała w miejscu przed Królewcem... Gdańsk by się zgadzał, bo ktoś przekręcił nazwę.

Swoją drogą te Szurpiły... jest taka książka o zbrojnych kupcach z Szurpił. Nie pamiętam już, czy były tam pochówki, ale ponoć muzułmanie nie umieszczali bursztynu w grobach... Ale tu pewnie za bardzo fantazuje:D

 

ahenobarbus
11 maja 2023 10:32

@Czy można zarobić na handlu paciorkami? (10 maja 2023 20:20)

Ta wersja jest najczęściej w książkach o Fryderyku II.

Ma być łagodny chyba, to taki myk .. ale z tym bezlitosne to ciekawe, wychodziłaby taka gra słów...

ahenobarbus
11 maja 2023 10:27

@Czy można zarobić na handlu paciorkami? (10 maja 2023 20:20)

Prawda, mnóstwo wydarzeń ok. 1200. Ciekawy ten wzrost europejskich potęg morskich jak Genua i Wenecja w tym czasie.

Vhiny to tak jak Pan pisze... to jest myślenie o sobie jako centrum świata, nawet jak byli podzieleni i słabi.

A propos kipczaków i karaimów - to język karaimski należy do kipczackiej grupy językowej, tak głosi wiki. Interesujące :)

 

ahenobarbus
11 maja 2023 09:57

@Czy można zarobić na handlu paciorkami? (10 maja 2023 20:20)

Trzeba przyznać, że teren wybrali idealny. Morze, rzeki, zasoby drewna, zboże i bursztyn. I jeszcze łatwiejsi do pokonia tubylcy, nie to co muzułmanie w Ziemi Świętej.

ahenobarbus
11 maja 2023 09:40

@Czy można zarobić na handlu paciorkami? (10 maja 2023 20:20)

Dzięki! 

Tak, oni są niebywale podstępni, Imperium Allemanicum mite est.

ahenobarbus
11 maja 2023 09:34

@Czy można zarobić na handlu paciorkami? (10 maja 2023 20:20)

Przyznam, że w Chinach jeszcze nie byłem więc nie wiem. Może rynek się nasycił tym ich własnym wydobyciem? https://www.bankier.pl/wiadomosc/Coraz-tanszy-bursztyn-efektem-przepelnienia-na-chinskim-rynku-3669589.html 

Ale na polskojęzycznych stronach jest całe mnóstwo artykułów mówiących np. że Chiny i za 5000 lat będą kupować bursztyn. https://www.amber.com.pl/aktualnosci/89-wywiady/3019-chiny-beda-kupowac-bursztyn-i-za-5000-lat-rozmowa-z-udo-wilhelmem

No ale to strona promująca taki handel więc pewnie dobrano osobę która ma powiedzieć to co ma być usłyszane ;)

ahenobarbus
11 maja 2023 09:30

@Nieoczekiwana zamiana miejsc (25 kwietnia 2023 06:36)

Ponoć Celtowie to nie była żadna grupa etniczna tylko taka organizacja która zmonopolizowała handel solą i jej wydobycie.

Stąd te wszystkie podobne nazwy gaul, keltoi, Halle, hallstadt. Galicja. Wszystkie znane z tego że miały związek z solą.

Jest jakaś książka o tym. Ja znalazłem artykuł o tym, gdzie autor nawet nazwę Kalisz wiąże z Celtami i robi z nich pośredników w handlu nie tylko solą ale i bursztynem. Nawet ciekawa teoria.

ahenobarbus
7 maja 2023 21:42

@O formatach średniowiecznych (25 kwietnia 2023 10:18)

Dodajmy jeszcze alternatywy - dla Morza Czerwonego to Zatoka Perska, no i opcja opłynięcia Afryki. Dla Bałtyku to Morze Białe. Morze Czarne zdaje się nie mieć, to przedłużenie Morza Śródziemnego. Zawsze jakieś plusy imunusy w zależności od kontekstu, no i scenariuszy też jest sporo.

ahenobarbus
25 kwietnia 2023 23:29

@O formatach średniowiecznych (25 kwietnia 2023 10:18)

Przydałaby się jakaś poglądowa historia mórz na styku kontynentów. Trochę będę naciagał ale zaliczyłbym tu Bałtyk, Morze Czarne i Czerwone. Tak jakoś się składa że one leżą niemal w linii prostej południkowo 

 

ahenobarbus
25 kwietnia 2023 21:42

@O formatach średniowiecznych (25 kwietnia 2023 10:18)

To trzeba pewnie prześledzić zmiany polityczne.. te relacje o Chińczykach na MŚ pochodzą z czasów dynastii Song (x-xiii w.), Zheng He to xiv/xv wiek (czasy Tamerlana). 

Ja cały czas pamiętam (mniej więcej ;) co o Chińczykach pisał Braudel w Kulturze materialnej... Że był potencjał techniczny ale z opisu wynikało że coś im przeszkadzało albo sugestia że nie mieli ambicji. No ciekawe.

Tam był jakiś przykład podany że ktoś zbudował taki Chiński statek wg wzorców z tamtych czasów i przepłynął nim Pacyfik.

ahenobarbus
25 kwietnia 2023 20:38

@O formatach średniowiecznych (25 kwietnia 2023 10:18)

Dla mnie karimi to tacy "fenicjanie". Przede wszystkim to ludzie morza, dysponują flotą, którą dają w "leasing" + dyskretne emporium handlowe oparte o handel przyprawami, barwnikami, jedwabiem etc.

ahenobarbus
25 kwietnia 2023 15:48


@O formatach średniowiecznych (25 kwietnia 2023 10:18)

Jest jeszcze taki "myk", że Fatymidzi pojawiają się w Egipcie mniej więcej wtedy gdy w Chinach pojawia się dynastia Song. Ot, zapewne przypadek, jak zwykle, dwa przewroty w tym samym niemal czasie na dwóch krańcach świata... Karimi pojawiają się na arenie dziejów właśnie wraz z Fatymidami i obsługują m.in. handel z Chinami. W jednym tekście znalazłem informację, że oni obsługiwali też handel indyjski. Może jest coś na rzeczy z tym zakazem dla hindusów, skoro są Chińczycy nawet w państwie Almohadów (Mulandi to południowa Hiszpania)? 

ahenobarbus
25 kwietnia 2023 15:41

 Poprzednia  Strona 11 na 50.    Następna