-

ahenobarbus : Po przeczytaniu notki reklamacji nie uwzględnia się

Komentarze użytkownika

@Oczy, uszy, usta (15 grudnia 2021 21:31)

No właśnie ta erotyczna interpretacja jest kompletnie pozbawiona podstaw.. z ikonologii Ropy uszy i oczy na szacie ma jeszcze Racja Stanu, co by koncepcyjnie pasowało ale to wyobrażenie jest hmm bardzo groźne.

ahenobarbus
15 grudnia 2021 23:05

@O nowym tomie "Kredytu i wojny" na targach książki historycznej (29 listopada 2021 14:22)

Aż zajrzałem do mojego egzemplarza Dialogu. Tam we wstępie jest też mowa o Rogerze oraz o jednym z jego dworzan Thomasie Brownie (le Brunie). Jest tam też informacja o jego skrybie ale brakuje doprecyzowania o tym że tenże skryba był muzułmaninem. Wspomina się tylko, że Thomas "za pośrednictwem swego pisarza, który doglądał, by wszystko przebiegało właściwie, nadzorował rozrachunki w imieniu króla (Henryka II)".

To już nawet angielska Wiki podaje imię tego skryby. Brzmi ono Othman. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thomas_Brun

Ciekawie pisze Aube w biografii Rogera o tym jak ważną figurą był Brown który " wspomagany przez muzułmańskiego sekretarza Otmana ten bardzo jeszcze młody człowiek cenny jest pod każdym względem, lecz za dobrze zorient ...

ahenobarbus
30 listopada 2021 23:43

@O nowym tomie "Kredytu i wojny" na targach książki historycznej (29 listopada 2021 14:22)

To byłoby ciekawe. Podobno Roger II miał wygrawerowany m.in. taki wers na swoim hełmie: król szybki jest w dawaniu tak, jak szybka bywa stal Indii w dłoni jego, gdy bitwę on stacza. Jeśli prawdą jest to co ma zaświadczać geniza kairska, że Żydzi nie handlowali bronią to pozostają muzułmanie. Zresztą Roger handlował na potęgę z Aleksandrią więc ten szlak jest raczej oczywisty. Z innych ciekawych rzeczy - udałoby się wskazać personalnie osoby które arabski system fiskalny zawlokły na wyspy brytyjskie. Byli to pewni dostojnicy z otoczenia Rogera, którzy później służyli Henrykowi II Plantagenetowi.

ahenobarbus
29 listopada 2021 18:10

@Chrześcijaństwo i buddyzm. (25 listopada 2021 13:08)

Ponoć, gdyby podejść od nieco innej strony, liczne filozofie i religie wschodu mają tyle wspólnego że cały czas gonią za króliczkiem , czyli Logosem którego tak naprawdę sprowadzają do nicości bo w końcu wszystko jest ułudą. W KK uznaje się że Logosem jest Jezus Chrystus stąd dalsze poszukiwania są niepotrzebne. No ale nie wytłumaczysz bo niektórych taka pogoń za pustką bardzo podnieca. To takie tłumaczenie moje z pozycji kompletnego dyletanta, nie roszczę sobie pretensji do posiadania racji w tym temacie.. No ale czasem w tych tradycjach wschodnich znajdzie się ktoś rozsądny jak UG Krishnamurti, niestety odłamkiem KK też się dostaje, ale dosyç jasno dał do zrozumienia że cała religijna tradycja hinduska to efekt brania środków halucynogennych ...

ahenobarbus
25 listopada 2021 18:37

@Wolność autora i wolność aktora czyli o estradowym kontekście narracji politycznych (24 listopada 2021 08:43)

Tacy ludzie szybko przyswoili sobie cyniczne stwierdzenie Huntera S. Thompsona.

“The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side.”

Czyli mniej więcej:

"Biznes muzyczny to okrutny i płytki rów z pieniędzmi, długi plastikowy korytarz, w którym złodzieje i alfonsi czują się jak ryba w wodzie, a dobrzy ludzie giną jak psy. Jest też negatywna strona."

ahenobarbus
24 listopada 2021 12:44


@Tak krawiec kraje czyli historia jedwabiu w pigułce (23 listopada 2021 13:00)

Ciekawe czy "nasi" parali się handlem jedwabiem. Wiem na pewno, że w Fondaco dei Tedeschi w Wenecji byli kupcy polscy handlujący czerwcem, który był tam poszukiwanym barwnikiem do czasu wprowadzenia koszenili. Ale to już nieco później. 

 

ahenobarbus
23 listopada 2021 13:19


@Premiera drugiego utworu z płyty Mohacz (10 listopada 2021 10:27)

Zgadzam się. Bardzo to smakowite mimo że na co dzień nie słucham tego tego typu muzyki. Panie Tomaszu gratulacje! ! Znakomity projekt.

 

ahenobarbus
13 listopada 2021 23:20

@W weneckiej mennicy cz. II (8 listopada 2021 12:51)

Przy okazji jak się czyta o misjach dyplomatycznych arcybiskupa Jana to można powiedzieć tylko : no nieźle. I Anglia , Krzyżacy, Wenecja, Czechy, Niemcy, Aragonia i nawet Lwów..

https://www.ejournals.eu/pliki/art/8156/

Podobne misje miał nieco wcześniej Phillippe de Mezieres. 

ahenobarbus
13 listopada 2021 15:29

@W weneckiej mennicy cz. II (8 listopada 2021 12:51)

Do tego w tym mniej więcej okresie (dokładnie w 1404) ciekawe jest zdanie wypowiedziane przez arcybiskupa Jana z Sultani, że Moskwa to najlepszy cel podróży kupców udających się do Chin. Coś tam się musiały wektory przestawić, Timur zablokował jedwabny szlak. Może trzeba było przesunąć centrum finansowe nieco na północ..

ahenobarbus
13 listopada 2021 11:34

@W weneckiej mennicy cz. II (8 listopada 2021 12:51)

A czasem człowiekowi umykają fakty podstawowe. Z owego Laius wyruszyła w głąb Azji wyprawa Marco Polo.

ahenobarbus
10 listopada 2021 00:03


@W weneckiej mennicy cz. II (8 listopada 2021 12:51)

Z tymi Ormianami i masakrą.. Są pewne bardzo spiskowe teorie wskazujące na Żydów, bo trochę syjonistów było wśród Młodoturków. Można sobie to łatwo znaleźć, więc nie będę wskazywał źródła ani jakże mocnej kontry wobec tych zarzutów. Interesująca uwaga z tą długą pamięcią...

Wg Marii Fusaro, autorki książki o relacjach angielsko-weneckich: Wenecja ostatecznie nie doświadczyła prostego upadku gospodarczego, ale historycznie naturalnej "utraty przywództwa". Ciekawe, że ta sama autorka dokonuje opisu powolnego odwrócenia się dominacji handlowej między Anglią i Wenecją.... Ten słynny handel porzeczkami o którym była kiedyś mowa w Nawigatorze weneckim to przecież stali za tym Anglicy... Tu nawet doskonały aparat ...

ahenobarbus
9 listopada 2021 12:03

@W weneckiej mennicy cz. II (8 listopada 2021 12:51)

Właśnie szkoda że nic nie ma.. Ja ich jednak bardziej kojarzyłem ze współpracy z Genuą, bo przecież pierwsi we Lwowie kupcy z Kaffy to właśnie Ormianie. Myślę, że mogli działać na dwa albo i więcej frontów. Przetrwali na takim "gorącym" terenie tyle lat... Jest książka o ich relacjach z Mongołami.. najpierw ich Mongołowie niemal wycięli a potem współpaca...

ahenobarbus
9 listopada 2021 09:39

@W weneckiej mennicy cz. II (8 listopada 2021 12:51)

Niezła historia, zaufanie to podstawa ;) Tej chyba w Wenecji brakowało, bo mam wrażenie że to taki system "patrzenia na ręce". Chyba nie darzyli się zbytnio zaufaniem. No ale to chyba niczemu nie przeszkadzało, kiedyś pewien prezez firmy w której pracowałem powiedział "nie trzeba się miłować ze wspólnikami żeby skutecznie prowadzić spółkę".

Nie mniej dążenie do produkcyjnej doskonałości robi na mnie wrażenie. Szkoda, że niewiele się papierów zachowało z tamtych czasów, może udałoby się wyśledzić skąd oni "nabywali" wiedzę techniczną i czy ją twórczo rozwijali czy tylko kopiowali. 

ahenobarbus
9 listopada 2021 09:34

@Czy Chińczycy rzeczywiście chcą skorumpować polskie elity? (7 listopada 2021 08:15)

O o tym nie wiedziałem. Ponoć jak ktoś kiedyś był trybutariuszem Chin to oni mogą później zgłaszać roszczenia do takich ziem. I to wygląda tak, że trybut jest właściwie symboliczny a Chińczycy dają o wiele więcej "darów". No tylko niuans jest taki że trzeba być wiernym.

ahenobarbus
7 listopada 2021 10:58


@Czy Chińczycy rzeczywiście chcą skorumpować polskie elity? (7 listopada 2021 08:15)

Tak, wiem. To nie daje mi spokoju. Nie pisałem tego komentarza z pozycji zakazanego licealisty.

ahenobarbus
7 listopada 2021 10:35

@Czy Chińczycy rzeczywiście chcą skorumpować polskie elity? (7 listopada 2021 08:15)

W tekście powyżej jest mowa o "resecie" miast wschodu. Nie wiem czy pierwszy taki reset to Mongołowie. Ostatni to Timur. Moim zdaniem to wiązało się z organizacją islamu i tym jak działały medresy. To jest one miały zawsze patrona czy sponsora który hodował sobie lokalnie albo zorganizowanych w nieco większą sieć zwolenników. Idealny system do budowy lokalnych watażków i ograniczeń handlu (cła). Dlatego ktoś ruszył Mongołów a później Timura... Tylko Timur finalnie skonsolidował Islam na nowych regułach. Zawsze ciekawe że jakiś dzikus wprowadza nową architekturę, porządki etc. Małowist pisał że Timur popierał rozwój miast. Tzn. najpierw równał je z ziemią a potem wprowadzał swoich.

ahenobarbus
7 listopada 2021 10:22

 Poprzednia  Strona 29 na 50.    Następna